In de reeks "interim management: lessen uit de praktijk” organiseerden we op vrijdagmiddag 27 oktober een editie waarin Bert Timmerman over zijn ervaringen vertelde als interim manager bij Nieuw Unicum en de inzichten deelde die hij hierin heeft opgedaan.
Bert Timmerman begon zijn opdracht in april 2022 als interim manager HR en eindigde in augustus 2023 als interim kwartiermaker behandelzaken. In de anderhalf jaar dat Bert daar was, maakte hij ook nog een bestuurswisseling mee. Kortom, genoeg stof om te delen en samen hierover de dialoog te voeren.
Kritische succesfactoren van een interim manager in een veranderopdracht
Eén van de belangrijkste “lessons learned” vrijdagmiddag 27 oktober vanuit de praktijk van interim managers is dat het voorbeeldgedrag van een interimmanager een kritische succesfactor is in verandertrajecten. Bert Timmerman vertelde tijdens een drukbezochte Pallas bijeenkomst zijn ervaringen met een verandertraject bij een organisatie in zwaar weer. Tijdens zijn opdracht was er een bestuurswisseling en er was sprake van een verwaarloosde organisatie. Timmerman heeft zijn opdracht desondanks succesvol kunnen afronden. Hij presenteerde een aantal "zachte’’ en “harde" interventies waarmee je als interim manager het verschil kan maken en waarmee je bouwt aan veiligheid, vertrouwen en kwaliteit van zorg. Overkoepelend stelde hij dat je als interim manager zelf het goede voorbeeld van het gewenste gedrag moet laten zien om vertrouwen op te bouwen en mensen in beweging te krijgen. Tijdens de discussie werd verder door gepraat over het feit dat veel zorgorganisaties in zwaar weer zitten en kenmerken van verwaarloosde organisaties vertonen. Lef en leiderschap zijn belangrijke pijlers om een organisaties weer in beweging en ‘gezond’ te krijgen waarbij de tijdelijke inzet van interimmanagers de veranderkracht van een organisatie kunnen vergroten en versnellen.