Samenwerken in de keten. Ieder vanuit zijn eigen vakmanschap en aandachtsgebied. Het is wat Astrid Booij-Liewers, kopvrouw van Movimento, essentieel acht voor het verbeteren van de zorg – en wat ten grondslag ligt aan de relatie met Acvita Zorg. “Als je de ander daarop durft te vertrouwen, dan kun je elkaar versterken.”
In gesprek met: Astrid Booij-Liewers
Ze is iemand die naar eigen zeggen altijd op zoek is naar verbintenissen. Daarom werd Astrid Booij-Liewers’ nieuwsgierigheid gewekt toen ze via LinkedIn in contact kwam met Denna Haggi Moni van Acvita Zorg. Destijds was dat een relatieve nieuwkomer op de markt, die zich richt op het oplossen van bezettingsproblemen in de zorg- en welzijnssector. Astrid: “Ik vond Denna’s verhaal sterk. Hij komt zelf uit de zorg en kan zich goed verplaatsen in de organisaties, weet wat er nodig is op operationeel niveau. Ik dacht: dat is de zorg van mijn klanten. Dus hebben we elkaar ontmoet.”
Leiderschap
Al ruim achtien jaar richt Astrid zich met haar eigen bedrijf Movimento op de werving en selectie van vaste en tijdelijke functies op strategisch niveau in de zorg. Dus raden van bestuur, raden van toezicht en het hoger management. “En op leiderschapsontwikkeling”, voegt zij daaraan toe. “Je kunt niet zeggen dat het anders moet in de zorg, dat er andere leiders nodig zijn, en daar vervolgens niets aan bijdragen. Als we de zorg in de toekomst betaalbaar en kwalitatief hoogwaardig willen houden, dan vraagt dat ook om een ander type leiderschap.”
Doen waar je hart sneller van gaat kloppen
In gesprek met haar opdrachtgevers komt steeds vaker ook het tekort aan goede, gekwalificeerde mensen op de werkvloer ter sprake. Hoe zorg je dat de cliënt de aandacht krijgt die hij verdient? Hoe regel je op operationeel niveau zorgprofessionals met de juiste houding en inzet? “Mede daardoor komt binnen Movimento geregeld de vraag aan de orde of wij ons niet moeten verbreden. Maar ik vind dat je moet doen waar je hart het snelste van gaat kloppen – en dat is het strategisch niveau. Tegelijkertijd willen wij onze klanten wel helpen. Als je dan een partij tegenkomt die zegt ‘dat kan ik’, dan is dat interessant.”
Bijna te mooi om waar te zijn
Wat haar trof in het gesprek met Denna was zijn visie op het oplossen van personele problemen in de zorg. Een persoonlijke aanpak en goede selectiemethode om de opdrachtgever zoveel mogelijk continuïteit te bieden met zo min mogelijk verschillende krachten. Omdat zowel de cliënt als het vaste team daar behoefte aan hebben. “Ik dacht: als dat de praktijk bij Acvita Zorg is, dan is dat bijna te mooi om waar te zijn. Dus heb ik na enige research Denna beloofd om de naam van Acvita Zorg te noemen bij een aantal klanten.”
The proof of the pudding
Toen midden in de zomerperiode Astrids voormalige zakenpartner belde, inmiddels directeur van de kleinschalige zorgorganisatie Sanare, was dat de ‘proof of the pudding’. Zij had een groot probleem met het vullen van het zomerrooster. Er moesten op korte termijn veertig diensten worden ingevuld. “Gezien de doelgroep van Movimento was het niet logisch dat zij mij belde. Maar ze zei: ‘ik weet dat jij een groot netwerk hebt, jij weet vast wel iemand’. Ik heb haar verteld over Acvita Zorg. En ook dat ik nog niet eerder met hen had gewerkt maar dat ik wel een goed gevoel over hen had: over hun betrokkenheid bij de zorg. Dat zij niet alleen weten hoe belangrijk het is om hele roosters van een organisatie in te vullen, maar ook veel aandacht besteden aan een goede match.”
Hoge kwaliteitsstandaarden
De opdracht van Sanare vormde de pilot in de samenwerking tussen Movimento en Acvita Zorg. Best spannend vond Astrid. “Mijn kwaliteitsstandaarden zijn hoog. Kan iemand daar niet aan voldoen dan is het eens maar nooit weer.” Maar Acvita Zorg stelde haar en haar voormalige zakenpartner niet teleur. Binnen twee dagen waren alle diensten ingevuld door twee gekwalificeerde en ervaren krachten die ook nog eens goed in het team pasten.
Verbeteren van de zorg
De casus is niet alleen een succesvoorbeeld van Acvita Zorg, maar staat ook symbool voor hoe Astrid naar leiderschap kijkt. “Ik vind het belangrijk dat we in de zorg openstaan voor netwerksamenwerking. Om klanten een volledig pakket aan diensten te kunnen bieden. Daar is vertrouwen voor nodig. En het respecteren van elkaars vakmanschap. Durf je daarop af te gaan, dan maken we elkaar sterker en verbeteren we de zorg. Ieder vanuit zijn eigen vakmanschap en focus.”